torsdag 21 juli 2011

Att bli kliad är underbart!

På kursen i Falkenberg red jag på en annan härlig islandshäst. Vi skulle lära hästen att stanna och backa utan att använda tyglarna. Jag red en stor volt där vi hade ett ställe där vi stannade varje gång och även backade. Detta blir tillslut ett så kallat "pattern". Det gick bättre och bättre och jag kände hur hästen själv började stanna vid stället. När vi stod där så kliade jag henne i manen som belöning vilket jag märkte att hon älskade.

När jag jobbar med hästar försöker jag alltid hitta ett ställe där de älskar att bli kliade på. Det kan jag använda som belöning, det är ju inte alltid man har godis med sig. Sen tycker jag också att vissa hästar blir lite naffsiga om man ger mycket godis så därför föredrar jag kliandet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar