tisdag 7 september 2010

En liten övning med Juni (Ovaenturs kompis)

När man går ifrån hagen till stallet måste man gå förbi ett stall där det är väldigt läskigt för vissa hästar. Juni (Ovaenturs kompis) känner sig jätteträngd när man går förbi där och blir jättestressad och orolig. Så då är det bara att öva. När jag gick där första gången med honom så var han jättespänd och sprang runt och hoppade till för minsta lilla.

Jag började med att göra en övning som kallas "approach and retreat". Med det menas att jag gick mot det som var läskigt och så fort jag märkte att han började spänna sig så vände jag och gick bort från det läskiga. På detta sätt närmade jag mig den plats som han blev orolig på.

När jag gjort detta några gånger så kände jag att han egentligen inte var speciellt rädd utan det kändes mer som en dominans fråga. Han måste ha koll på allt runt omkring och litar inte på den som leder honom.

Så då var det bara att börja att göra lite andra övningar så han skulle bli fokuserad på den som leder istället för att behöva ha all koll själv. Då började jag med att gå ett par meter, stanna och backa. Juni gick bakom mig och var då tvungen att följa med mig, stanna med mig och även backa med mig. Först flyttade han inte alls på sig (dominans), utan ignorerade mig totalt. Men efter lite backningsövning så började det falla på plats. Sen gick jag närmre det läskiga stället och gjorde stanna, backa och gå övningen på vägen dit. När vi kom till stället där han brukar bli orolig så hade han plötsligt förstått att jag faktiskt hade koll på läget och var avslappnad. Som synd var så filmades inte detta.

Filmen nedan visar det läskiga stället och Juni & hans ägare Mona 2 dagar senare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar